Denne augustdagen fløy vi en tur fra Kjeller, inn Sognefjorden og over Sogndal. I Oslo var det blå himmel, og over Sogndal var det et stort hull, men over Hardangervidda var det tett skydekke. Derfor klatret vi rett opp til flight level 100 like etter at vi hadde passert Hønefoss, for å komme over skyene. Enkelte steder måtte vi helt opp til FL 125 for å komme over de høyeste skytoppene.
Vet du hva flight level er? Det er kort fortalt en høyde. Høydemålerinstrumentene om bord i fly er trykkinstrumenter, dvs. at de måler lufttrykket utenfor flyet og regner ut en høyde basert på det. Når man flyr lavt, bruker man det lokale trykket slik at høydemåleren viser korrekt høyde over havnivå. Men når man flyr høyere og over det vi kaller transition altitude, går vi over fra lokalt trykk til det som kalles standardtrykk, som er 1013,25 hectopascal. Alle fly som flyr over transition altitude stiller inn det samme trykket på høydemåleren. Da er man sikker på at høyden vises identisk for alle fly, og det er dermed lettere å separere fly fra hverandre i kontrollert luftrom.
Når man flyr med standardtrykk satt inn på høydemåleren, kalles det ikke lenger for høyde eller altitude, men for flight level. For å finne høyden over havet, må du gange flight level med 100. Altså: Flight level 125 = 125 * 100 = 12 500 fot.
For å vite nøyaktig høyde over havet eller bakken, må man også kompensere for temperatur, men det blir litt for teknisk til å forklare her.