Selv om reglene for allmennflyging ikke er like strenge som for kommersiell luftfart, har vi likevel regler å forholde oss til. Dette inkluderer krav til antall avganger og landinger siste 90 dager før man kan ha med seg passasjerer, krav til vær og krav til flyene vi flyr (vedlikehold). I tillegg til dette, har vi følgende personlige og selvpålagte krav når vi flyr med passasjerer:
Timekrav
Piloten du flyr med vil ha logget minimum 200 flytimer. Piloten vil vise deg loggboken sin før flygningen dersom du ber om det.
Currency-krav
Vi sørger for å holde kompetansen vår ved like. Måten vi gjør det på, er å fly ofte. Piloten du flyr med, vil derfor ha gjennomført minimum 3 avganger og landinger siste 30 dager.
EASAs Charter to promote the safety of non-commercial General Aviation flights with light aircraft
Oslo GA har signert Det europeiske flysikkerhetsbyråets (EASA) Charter to promote the safety of non-commercial General Aviation flights with light aircraft og er dermed forpliktet til å følge retningslinjene i charteret.
Regler for passasjerer
Vi har utarbeidet regler for alle passasjerer. Disse reglene må du gjøre deg kjent med og følge når du flyr med oss.
Informasjonsdeling og åpenhetskultur
En svært viktig del av ethvert sikkerhetsarbeid, er å ha en god åpenhetskultur og dele erfaringene sine. Dersom det skjer uønskete hendelser, går vi sammen igjennom disse for å lære av dem. Hva var årsakene til at hendelsen oppsto? Handlet piloten korrekt? Hva kan vi lære for at det ikke skal skje igjen? Vi dokumenterer alle slike hendelser og lagrer dem i et arkiv. Mer alvorlige hendelser er også rapporteringspliktige etter loven. Disse rapporteres til Luftfartstilsynet og/eller Statens havarikommisjon for transport.
Tilbakemeldinger fra passasjerer
Alle som har fløyet med oss, får tilsendt en e-post etter flygingen der de blir bedt om å dele erfaringene sine. Vi spør spesifikt om det var noe passasjeren reagerte på der han eller hun følte seg utrygg. Tilbakemeldingene gjennomgår vi en gang i måneden.